• Tesla is op zoek naar een “Energy Customer Support Specialist” om te helpen met de klantenservice.
  • In het bijzonder moet de nieuwe medewerker klachten over Tesla gericht aan Elon Musk oplossen.
  • Musk staat er vooralsnog om bekend zelf klachten van klanten af te handelen met zijn Twitteraccount.

Ondanks dat er naar verluidt geen pr-afdeling meer is om vragen van verslaggevers af te handelen, lijkt het erop dat Tesla nu iemand inhuurt om een deel van de socialemediataken van topman Elon Musk op zich te nemen.

De vacature, die onder ‘Sales and Customer Support’ valt, is voor een externe, fulltime ‘Energy Customer Support Specialist’.

“Tesla Energy Support Specialists handelen verschillende klantproblemen af terwijl ze een klantenservice van wereldklasse bieden”, zo beschrijft de vacature. “De rol van de specialist is het oplossen of doorzetten van klachten via de juiste kanalen en het kritisch benaderen van escalaties op sociale media gericht aan de CEO.”

Musk staat bekend als een excentrieke twitteraar. Voor het oog van zijn 42,6 miljoen volgers tweet hij vaak over product-updates en geeft hij zijn mening over de beurskoers van Tesla. Ook gebruikt hij het platform voor opvallende uitlatingen en reageert hij op Tesla-gerelateerde opmerkingen van klanten.

Het is onduidelijk of de nieuwe medewerker een aantal van deze taken van Musk zal overnemen of enkel de berichten van de topman aanvult. Ook weten we niet of er al soortgelijke functies in het bedrijf bestaan, welke accounts deze klantenservicemedewerkers zullen gebruiken voor hun berichten en wat de directe aanleiding is voor de vacature.

Sinds juni 2016 bestaat er op Twitter het account @TeslaSupport. Vooralsnog is het daar echter muisstil.

Journalist Jay Boller was de eerste die de nieuwe vacature opviel.

De bereidheid van Musk om openlijk en vaak op klantvragen in te gaan, heeft hem populair gemaakt onder zowel Tesla-eigenaren als niet-eigenaren.

Omdat de topman constant tweet over zijn eigen standpunt en dat van het bedrijf ten aanzien van kwesties, werden journalisten door pr-vertegenwoordigers vaak doorverwezen naar het Twitteraccount van Musk. Aangezien iedereen de tijdlijn van de CEO kan bekijken, werd de pr-afdeling zodoende overbodig.

Waarschijnlijk zal de nieuwe functie zich bezighouden met het zoeken en oplossen van klantklachten op sociale media – die vooralsnog direct aan Musk worden getweet. Het officiële Twitteraccount van Twitter lijkt nog niet te reageren op klanten.

Hoewel het nog onduidelijk is of de nieuwe specialist berichten zal versturen vanaf een eigen account of een bedrijfsaccount, is dat laatste de meest waarschijnlijke optie.

De laatste jaren hebben steeds meer bedrijven klantenservicemedewerkers op sociale media ingezet. Net als het vooralsnog ongebruikte Tesla Support-account, hebben ook bedrijven als FedEx en Amazon bepaalde Twitter-handles die ze gebruiken om op klanten te reageren. In Nederland hebben onder meer T-Mobile, Ziggo en KPN een apart webcare-account op Twitter.

LEES OOK: In 2021 barst de strijd der autogiganten los: Tesla versus de Duitsers